måndag 29 december 2008

Klassfrågan och fördomar

Jag har upptäckt att jag som kund i olika butiker blir tagen olika beroende på vad jag har för kläder på mig. Jag har två klädstilar, den välvårdade och den "jag har mina fula men sköna kläder på mig" stilen. När jag kliver in i en butik med mina välvårdade kläder, ett sminkat ansikte och kammat hår, blir jag bemött som en potentiell kund som säkert vill handla en del - här gäller det att sälja dyra produkter tänker butiksbiträdet. Om jag däremot kommer in i samma butik till samma butiksbiträde och har min andra så kallade klädstil på mig blir jag genast hänvisad till den billiga hyllan - detta har hänt....

För att spinna vidare på tråden ovan så tycker jag att män ofta tittar ner på mig som kvinna när det gäller att utföra diverse praktiska göromål - innan dom ens har sett mig utföra det. Det är lite av "men lilla gumman" jargongen. Jag är uppfostrad enligt devisen - prova, du kan själv och det är tillåtet att misslyckas men du lär dig! Detta har gjort att jag är ganska praktisk. Det här gör att jag vill ställa frågan om det är någon som har sett en man utföra en uppgift, t ex köra traktor eller motorsåg med det han har mellan benen? Knappast!

Jag tycker att man ska bemöta alla människor med samma respekt, oavsett vad de har för bakgrund. Alla har samma värde och tänk på att ett leende mot en annan person kan förgylla dennes dag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sluta snacka och bara gör det.