söndag 28 december 2008

Vädret idag är vackert, - 5 grader, strålande sol och ingen vind.

Dagens höjdpunkt blir att titta på Tour de ski från Oberhof. Lite tråkigt att Kalla blivit förkyld och inte kan ställa upp, men jag ställer istället mina förhoppningar till Anna Haag.

Dagens fråga är hur börsen kommer att gå under 2009.
Jag har läst på di.se att man har gjort en undersökning bland 100 börs-vd:ar om hur de tror att börsåret 2009 blir. Sex av tio tror att börsen kommer att gå upp och hälften av dem tror att börsuppgången hamnar i intervallet 11-20 procent. Själv tror jag att uppgången blir runt 20 procent och att uppgången kommer smygande från sommaren och framåt. Det blir spännande att se.

Sedan är frågan vilka aktier som kan vara köpvärda nu.
I en artikel på di.se menar man att inköp av dyra produkter som bilar minskar under en lågkonjunktur. I stället köper folk mindre och billigare prylar, i artikeln nämner man t ex smink, skärp och andra grejor som kan muntra upp vardagslyxen. För mig känns det som det stämmer. Det här leder till funderingar om aktier i bolag som tillverkar/säljer dessa "billigare prylar". Det där med börsen är svårt och jag önskar att jag hade facit. Många gånger tycker jag att det blir mest rätt att "handla" tvärsemot vad analytikerna säger...

Inga kommentarer: